ارسال سریع بار به تمام نقاط کشور
ارسال سریع بار به تمام نقاط کشور

تخته سه لایه – تخته سه لایی – چوب سه لایه -چوب سه لایی

تخته سه لایه

تخته سه لایه و تخته سه لایی و استفاده از آن  زمانی رواج پیدا کرد که در ساخت برخی اشیا و یا پروژه های کارگاهی نیاز به چوب بود و تهیه این همه چوب از درختان به دلیل آسیب رسانی به محیط زیست میسر نبود.
پس راه حل این بود که از همین تخته ها، ورق هایی نازک برش داده شده و بسته نیاز در ابعاد و ضخامتها، به هم چسبانده و مورد استفاده قرار گیرند.
تخته های چند لایه یا چند لا، در لایه های مختلف و برای کاربردهای متفاوتی ساخته می شوند.
یکی از این تخته های چند لایی، تخته سه لایه می باشد که درباره آن با شما صحبت خواهیم کرد.
برای مطالعه بیشتر درباره تخته چندلایی زیر می توانید به این لینک مراجعه کنید.

 تخته چند لایه

تخته سه لایه چیست؟

تخته سه لایی که با نام های تخته سه لا و سه لایه نیز خوانده می شود، فرآورده ای چوبی است که از چسابندن لایه های نازک چوب به یکدیگر به وجود می آید.جهت ساخت این تخته ها، چوب ها را به شکل ورق های نازک برش زده، سپس تحت فشار و با استفاده از چسب به هم می چسبانند. تخته سه لایه برخلاف باور عموم، می تواند بیش از سه لایه داشته باشید تنها نکته این است که تعدا ورق های نازک چوب همیشه فرد می باشد. تخته سه لایه یا سه لا یکی از مهمترین و پر کاربردترین فرآورده های چوبیست.

جنس تخته های سه لایی

تخته های سه لا و نیز تخته های هفت لایی و چند لایی، از چوب درختانی همچون بلوط، توس و ماهون ساخته می شوند.
تخته های چند لایه از چوبهای نرمی چون چوب سرو و کاج نیز ساخته می شوند که به دلیل استحکام و دوام کمتر، دارای هزینه کمتری می باشند.
چسب مورد استفاده در این تخته ها، می تواند خمیر نشاسته، چسب حیوانی یا کازبین باشد که دارای قدرت چسبندگی کمتری می باشند. برای چسبندگی بالای تخته های می توان از چسب های صنعتی چون چسب زرین استفاده کرد. بسته به استفاده از نوع چسب در تخته ها قیمت آنها نیز متغیر است.
ابعاد تخته سه لایه
ابعاد تمامی تخته های چندلایی همچون تخته های سه لای مختلف بوده و می تواند بسته به سلیقه های کارخانه تولید شود. کارخانه ها نیز محصولات خود را بر اساس نیاز کاربران طراحی، تولید و توزیع می کنند؛ به همین دلیل در اکثر کارخانه ها این امکان وجود دارد که تخته سه لا بر اساس سفارش مشتری طراحی و تولید گردد .
ضخامت های موجود در بازار برای تخته های سه لایه از 3 میلی متر شروع شده و در ضخامت های 6 و 9 و 12 و 15 و 18 موجود می باشد.

تخته سه لایه

انواع تخته سه لا

تخته لایه همگن: تخته لایه همگن تخته ای که همه لایه های آن از یک نوع چوب تهیه و ساخته شده باشد.

تخته لایه ناهمگن: تخته لایه نا همگن تخته ای که لایه های آن از چند نوع چوب تهیه و ساخته شده باشد.
تخته لایه دراز تار: تخته ای که جهت الیاف لایه خارجی آن موازی طول تخته باشد را تخته لایه دراز تا می نامند.
تخته لایه پهنا تار: تخته ای که جهت الیاف لایه خارجی آن موازی عرض تخته باشد را تخته لایه دراز تا می گویند.
تخته لایه قالبی: تخته ای که بر اثر فشار، به شکلی معین درآمده و مسطح نباشد، تخته لایه قالبی را تشکیل خواهد داد.

ویژگی های تخته سه لایه

  • از استحکام بالایی برخوردار بوده و در مقابل ضربات شدید مقاوم هستند
  • به دلیل مقاومت بالایی که دارند، دچار خمیدگی یا انحنا نمی شوند.
  • به دلیل لایه ای بودن ساختار تخته های چند لایی و سه لایی، در صورت آسیب به لایه بیرونی، مابقی لایه ها به عنوان پشتیبان وارد عمل می شوند.
  • در محیط های نم یا مرطوب می توان از آنها استفاده کرد
  • طول عمری بیشتر نسب به تخته های یک لایه دارند
  • بر خلاف باور عموم، این تخته ها نسب به تخته های تک لایی دارای وزن کمتری هستند
  • تنوع محصولات در ظاهر، رنگ و لایه زیاد است.
  • تنها عیب تخته های چند لایه چون تخته های سه لایی، قیمت بالای آنهاست که در قبال مزایای آن، مقدار ناچیزیست.

 

کاربرد تخته های سه لایی

تخته های سه لا، هفت لایه و چند لایه توسط معماران و طراحان در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • مورد استفاده در پروژه های تجاری، عمومی و مسکونی
  • استفاده به عنوان پانل های دیوار کوب
  • مورد استفاده در ساخت پانل های سقفی و اجزای مبلمان
  • ساخت تجهیزات هواپیماها و قایق ها
  • مورد استفاده در ساخت صنایع چوبی و دکوراسیون
  • درب ها و کابینت ها
  • قالب های ساختمانی و قالب های جعبه

قیمت تخته های سه لایه

قیمت این تخته ها بسته به تعداد لایه، مواد و چسب استفاده شده و سفارش مشتری متفاوت می باشد.

برای آشنایی با انواع تخته های تولید شده توسط تبریز صنعت و نیز اطلاع از قیمت های آن می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

 

تخته چند لایی و تخته سه لایی

تخته چندلایی و تخته سه لایی یکی از عمده ترین و مهم ترین تخته ها در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شوند که از اتصال و چسباندن لایه های نازک چوب به همراه چسب های معمولی و چسب ضد آب و فشارهای وارد شده در ابعاد مختلف آن، تهیه می‌شوند که بنا به تعداد لایه های به کار رفته در ساخت تخته ها، آن ها را با نام های مختلفی مانند: تخته چندلایی و تخته سه لایی می‌شناسند. اگرچه بسیاری از افراد بر این باورند که تخته چند لایی همان تخته سه لایی می‌باشد، اما لازم است بدانید که این تخته ها به صورت تخته های هفت لایی نیز تولید و عرضه می‌شوند. لایه هایی که همواره دارای اعدادی فرد می باشند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد، اهمیت و همچنین ابعاد گوناگون این تخته ها، بیشتر آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

کاربرد های مهم تخته سه لایی

  • معمولا تخته چندلایی و تخته سه لایی ضخیم هستند که از لحاظ گرمایشی و عایق بودن بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. در حقیقت چسبی که میان لایه های نازک چوب ریخته می‌شود، بعد از فشارهای زیاد و خشک شدن، موجب استحکام و مقاومت بیشتر لایه ها و فاصله افتادن در بین آن ها می‌شود که این ویژگی یکی از ویژگی های مهم یک پانل یا گونه ای از عایق حرارتی می‌باشد.
  • یکی دیگر از بهترین تخته های چند لایی، تخته چند لایی ضد آب می‌باشد. زیرا تخته چند لایی ضد آب، به دلیل آن که عایق آب و رطوبت است قابل استفاده برای نما های خارجی نیز می‌باشد.
  • از دیگر کاربردهای تخته چند لایی و تخته سه لایی می‌توان به استفاده از آن ها در ساخت سازه های بتنی نیز اشاره کرد. زیرا این تخته ها به دلیل داشتن قدرت تحمل بالا، قادر به تحمل فشار های حاصل از بتن ریزی نیز می‌باشند.
  • برخی نمونه های دیگر نیز می توانند در برابر ورود حشرات عایق خوبی باشند.

 

این تخته ها مقاومت و استحکام متفاوتی دارند که مقاومت هرکدام از آن ها وابسته به چند عامل مهم می‌باشد. این تخته ها از چوب درخت های مختلفی تشکیل می‌شوند که ابعاد متفاوت و گوناگونی دارند. تخته چند لایی و تخته سه لایی جزو تخته هایی هستند که نوع و جنس چوبی که در ساخت آن ها به کار رفته است، از عوامل مهم در کیفیت و مقاومت آن ها محسوب می‌شود که به شدت قابل توجه مصرف کنندگان می‌باشد. یعنی زمانی که برای ساختن تخته چندلایی و تخته سه لایی از چوب درختانی نرم، مانند کاج و سرو و … استفاده می‌شود، تخته ها مقاومت کمتری خواهند داشت اما زمانی که برای ساختن این تخته ها از چوب درخت هایی مانند: توس و بلوط و … که سخت هستند، استفاده شود تخته ها استحکام و مقاومت بیشتری خواهند داشت که همین موضووع جزو مسائلی است که مصرف کنندگان به آن توجه زیادی می‌کنند تا نسبت به کار و سختی کار نوع تخته‌ی مورد نظر را انتخاب کنند. البته لازم است بدانید یکی دیگر از عواملی که بر مقاومت و استحکام این تخته ها تاثیر زیادی می‌گذارد، نحوه‌ی چینش و اتصال لایه ها به هم می‌باشد. این تخته ها امروزه توسط کشور های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که تخته روسی و تخته چند لایی مالزی از جمله محبوب ترین تخته های چند لایی وارداتی موجود در بازار می‌باشند.

 

قیمت و فروش تخته چند لایی

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، تخته چند لایی در ابعاد و اندازه های گوناگونی تولید و عرضه می شود. امروزه در بازار، بدون شک یکی از عوامل موثر در قیمت و خرید و فروش تخته های چندلایی ابعاد این تخته ها می‌باشد. همچنین از دیگر عوامل موثر در قیمت تخته های چند لایی، می‌توان به نحوه‌ی تولید آن نیز اشاره کرد.

به طور عمده نحوه‌ی تولید تخته های چند لایی به ۲ بخش تقسیم می شود:

  • تخته های چندلایی معمولی
  • تخته های چندلایی فشرده

به جز ابعاد تخته چندلایی و نحوه‌ی تولید این تخته ها، از دیگر عواملی که در قیمت تخته های چند لایی تاثیر زیادی دارد، می‌توان به میزان انعطاف پذیری و مرغوبیت آن اشاره کرد. همین موضوع باعث شده تا برخی از سایت های فروش تجهیزات قالب بندی بتن، قالب فلزی بتن و … لیستی از قیمت های مختلف تخته چند لایی را در اختیار مردم قرار دهند تا به افراد در انتخاب این تخته ها و خرید و فروش آن ها کمک کنند.

 

 

ابعاد تخته سه لایی

تخته سه لایی از سه ورقه‌ی چوبی نرم و سخت که به یکدیگر متصل می‌شوند، ساخته می شود. این تخته ها به دلیل داشتن استحکام و مقاومت بالا و همچنین داشتن سطحی صاف در انواع کفپوش ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که تخته سه لایی به دلیل استحکام و مقاومت خود بیشترین ارزش و استفاده را در صنعت چوب دارد.

به طور عمده نحوه‌ی تولید تخته های سه لایی به ۲ بخش تقسیم می شود یعنی تخته سه لایی در دو نوع

  • روکش دار (واترپروف)
  • بدون روکش(خام )

تولید می گردد.

تخته سه لایی های روکش دار، در برابر رطوبت مقاومت بیشتری نسبت به نوع خام آن دارند و برای قالب بندی بتن نیز بخاطر رطوبت و آب موجود در بتن، نوع روکش دار مناسب می‌باشد.

ابعاد تخته سه لایی را می‌توان متفاوت و بر اساس سلیقه‌ی مشتری و کارخانه ها تولید کرد اما تخته هایی که عموما به صورت عمده تولید و به ایران فرستاده می‌شوند، در ابعاد زیر می‌باشند:

  • روسی ۱۲۲*۲۴۴ و ۱۵۲*۱۵۲
  • چینی ۱۲۲*۲۴۴
  • مالزی و اندونزی ۱۲۲*۲۴۴
  • ایرانی ۱۲۲*۲۴۴ و ۱۰۵*۱۲۰ و ۱۲۰*۲۴۰

ضخامت تخته سه لایی از ۳ میلی متر شروع و در ضخامتهای ۳-۶-۹-۱۲-۱۵-۱۸ تولید می‌شود.

معمولا این تخته ها بیشتر از ضخامت ۱۸ میل تولید نمی شوند. در صورتی که بیشتر از ضخامت ۱۸ میل نیاز بود می‌توان دو نوع تخته سه لایی را تهیه کرد و به هم پرس کرده و مورد استفاده قرار داد.

در نتیجه اگر چنانچه به دنبال ورقه های بزرگی از چوب در قیمت های مناسب و ضخامت های مختلف هستید، تخته چندلایی و تخته سه لایی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد، زیرا این نوع تخته ها دارای وزنی سبک بوده و هیچ وقت با وارد شدن میخ به درون آنها ترک خوردگی ایجاد نمی شود، از طرفی با داشتن روکش های متنوع می توانند در موارد بسیاری نیز کاربرد داشته باشند.

تلفن کارخانه
تلفن همراه 1
تلفن همراه 2
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟