ارسال سریع بار به تمام نقاط کشور
ارسال سریع بار به تمام نقاط کشور

تخته روسی تبریز صنعت

با وجود کاهش شدید بازار جهانی ، روسیه هنوز هم بزرگ ترین صادر کنده تخته روسی در جهان است . با توجه به سازمان جهانی روسیه در سال 2011 پذیرفت که صادرات چوب خود را کاهش دهد چون جنگل های روسیه رو به نابودی می رفت . بر همین اساس صادرات چوب کاج 15 % تا 25 % کاهش یافت و صادرات چوب صنوبر 13 % کاهش یافت . کشور چین عمده ترین کشور برای واردات کاج روسی است .

این روزها حفاظت از درختان این سیاره و جنگل ها برای بقای آینده بسیار ضروری است ، با این حال خرید چوب یک موضوع کاملا پیچیده است .

واژه چوب روسی ( تخته روسی ) در بازار چوب ایران به هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از روسیه تلقی می شود . این چوب سفید خود شامل گونه های متفاوت مثل نراد ، نوئل و انواع کاج ها است . در قدیم فقط چوب های کاج از مرز روسیه وارد ایران می شدند و اصطلاحا وقتی صحبت از تخته روسی می شد نجاران اول به چوب کاج فکر می کردند . تخته روسی شامل انواع تخته ، گره ، الوار از گونه های مختلف چوب های کاج ، راش ، بلوط و غیره می باشد .

همان طور که در بالا گفتیم یکی از گونه های چوبی که به چوب روسی معروف است ، Abies یا نراد است . این چوب فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفید مایل به قرمز است . فاقد مجاری صمغی ، راست تار و سبک وزن است . در هنگام خشک شدن به ندرت ترک می خورد . بسیار خوش کار در سنباده زنی ، میخ خوری و پیچ خوری است . این چوب ها به علت سبکی وزن و الاستیته بالا از بهترین انواع چوب برای اسکلت ساختمان است . الیاف بلند و خمیر فلزی آن در کاغذ سازی بسیار پر مصرف است . در ایران از این چوب ها بسیار در صنایع مبلمان استفاده می شود . این چوب ها به علت خاصیت ارتجاعی و استحکام بالایی که دارند مورد توجه نجاران می باشند .

تخته روسی ازکشور روسیه وارد ایران می شود . تخته روسی از درخت کاج بوده که در جنگل های روسیه بریده می شود بعد به کارخانه می رود و به ابعاد مختلف برش داده می شود و سپس بسته بندی می گردد و به کشور های مختلف در اقصاء نقاط جهان ارسال می گردد . قطع درختان در روسیه از  اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا شهریور ادامه دارد . این کار به این علت است که در مابقی سال جنگل های روسیه یخبندان است و کسی قادر به کار کردن در آنجا نیست .

چوب راش روسی از گرجستان و تاجیکستان وارد می شود این چوب به دلیل پرورش و تجهیزات استاندارد خشک کن باعث مرغوبیت بیش از حد آن می شود . این چوب رنگ صورتی مایل به قهوه ای دارد و دارای دوک های ظریف است . از این چوب بیشتر در کار های درشت مثل تاج مبل استفاده می شود . قیمت این چوب ها در کشور های مختلف متفاوت است اما چوب های راشی گرجستان بسیار گران قیمت هستند . تخته روسی به دلیل رنگ روشن و یکنواختی خود و قابلیت شکل پذیری بالا در میان چوب های مورد استفاده در نما و محوطه سازی بیشتر از سایر چوب ها مد نظر قرار گرفته است .

چوب کاج روسی با رنگ و فرم آرامی که در دکوراسیون داخلی منزل ( دیوار کوب و سقف کاذب ) و دکوراسیون خارجی و نمای ساختمان ( آلاچیق ، پرگولا ، حفاظ و … ) ایجاد می کند ، یک گزینه آرگونومیک برای ساختمان است ، به خصوص اینکه روان شناسان و محققان عقیده دارند که چوب کاج خود رنگ برای اتاق کودکان و نوجوانان بسیار خوب است و باعث آرامش آنها می شود . چوب کاج نرم ، راست تار ، سبک و با دوام است . از آن برای ساخت جعبه ، مبلمان و همچنین در کاغذ سازی استفاده می شود . از چوب های روسی برای ساخت انواع لمبه ، قرنیز ، دیوار پوش و … فضای داخلی و خارجی ساختمان و سونا استفاده می کنند .

چوب روسی نراد

مجموعه ای از درختان همیشه سبز رنگ و سوزنی شکل است . این جنس در حدود 40 گونه درختی در مناطق معتدل نیم کره شمالی است . درخت نراد نمی تواند خاک هایی را که بیش از حد مرطوب ، اسیدی و خشک باشند تحمل کند . بهترین آب و هوا برای درختان نراد ، آب و هوای مدیترانه است . تخته روسی نراد چوبی به رنگ سفید تا سفید مایل به کرم تا قهوه ای مایل به صورتی دارد . درخت نراد در صنایع چوب و کاغذ سازی کاربرد دارد و بسیاری از باغداران آن را به عنوان یک گونه زینتی به صورت تک درخت می کارند . از این درخت به خاطر بوی خوش برگ هایش و دیر خشک شدن برگ ها معمولا به نوان درخت کریسمس استفاده می کنند .

چوب نراد روسی سبک ، نرم ، راست تار و دارای نقوش زیبایی است ، به علت نرم و کم دوامی کار با آن آسان است و در کار های ساختمانی ، قفسه سازی و بسته بندی استفاده می شود . ولی با وجود تمام مزایا به راحتی در مقابل قارچ ها دچار مرض لکه آبی یا لکه قرمز می شود و از استحکام آن می کاهد . حشرات نیز علاقه زیادی به لانه گزینی و تخم گذاری در آن دارند و باید توجه داشت که چوب های دارای لکه قرمز به هنگام خشک شدن کاملا تاب برمی دارند .

چوب نراد خارجی به چند دسته تقسیم می شود :

چوب نراد معمولی : که مناسب برای قالب بندی است .

چوب نراد ممتاز : چوب های درجه دو که با نام ممتاز وارد ایران می شود و با نام یا برند تجار ایرانی علامت گذاری می شود .

چوب نراد درجه یک : اغلب با نام خشک کن آمده است ، چوب اروپایی و غیره که با قیمتی بالا تر از حد معمول فروخته می شود .

از چوب راش و نراد روسیه برای تولید انواع لمبه و دیوار کوب استفاده می شود . لمبه تولیدی از چوب نراد برای دیوار کوب و سقف کاذب استفاده می شود . ضخامت آن 16 میلی متر است . در مقابل لمبه تولیدی از چوب راش برای کف پوش و کف سازی مناسب است .

تلفن کارخانه
تلفن همراه 1
تلفن همراه 2
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟