ارسال سریع بار به تمام نقاط کشور
ارسال سریع بار به تمام نقاط کشور

خصوصیات اسپیسر بتن

خصوصیات اسپیسر های پلاستیکی بتن

اسپیسر بتن

فاصله نگهدار ها باید محکم و با دوام باشند طوری که باعث خوردگی و از بین رفتن پوشش بتنی نگردد. اسپیسر ها باید قبل و بعد از بتن ریزی زیر بار های وارده تغییر شکل ندهند و اسپیسر بتن باید طوری انتخاب شوند تا پیوستگی بتن را حفظ نمایند . اسپیسر ها و میلگرد ها باید کاملا در موقعیت خود تثبیت شده باشند و بتن ریزی سبب حرکت آن ها نشود .

اسپیسر هایی که در محل کارگاه ساخته می شوند ( توسط سیمان یا سنگ دانه های مناسب ) باید با دوام و بدون اختلال بوده و مقاومت آن در حدود مقاومت بتن احاطه کننده باشد . نسبت آب به سیمان مخلوط مورد استفاده در ساخت اسپیسر ها نباید بیشتر از مخلوط بتن باشد . میزان جذب آب این اسپیسر ها باید پس از 30 دقیقه کمتر از 5.3 % وزنی آن ها باشد .

معمولا در هنگام ساخت اسپیسر بتن با مخلوط سیمان و سنگ دانه مناسب ، حداکثر اندازه سنگ دانه باید به مراتب کوچک تر از ضخامت پوشش روی میلگرد ها باشد و توصیه می شود به 4/1 ضخامت پوشش محدود شود . در این حالت برای دست یابی به نسبت آب به سیمان مورد نظر در بتن اصلی میزان مصرف سیمان و آب برای تامین روانی مناسب افزایش می یابد . بکارگیری روان کننده در ساخت این بتن یا ملات برای پرهیز از افزایش آب و سیمان توصیه می شود .

در ساخت اسپیسر بتن  برای بستن لقمه به میلگرد از سیم آرماتور بندی استفاده می شود . باید توجه داشت فاصله سر سیم در لقمه تا سطح قالب بتن از میزان حداکثر پوشش مجاز تجاوز نکند . اسپیسر های پلاستیک با ساخته شده از موارد دیگر باید طوری انتخاب شوند تا باعث نفوذ مواد مضر به داخل بتن نگردد .

در مورد عملکرد اسپیسر های پلاستیکی به علت تفاوت زیاد ضریب انبساط آن با بتن تردید وجود دارد . فاصله های اسپیسر ها باید طوری باشد تا با کارایی بتن هماهنگ باشد به طوری که بتن اطراف آن ها را کاملا بگیرد و پیوستگی بتن از بین برود .

اسپیسر بتن نسل جدید اسپیسری می باشد که مزایای بسیار زیاد دارد . مزایای آن باعث شده که از آن به عنوان جایگزین اسپیسر پلاستیکی نام برد . اسپیسر بتن با مزایایی که در زیر به آن ها اشاره می شود با فراهم آوردن امکان ایجاد پوشش بتن کافی نقش بسزایی در افزایش عمر سازه های بتنی دارد :

1 . مقاومت فشاری : این نوع اسپیسر مقاومت فشاری بالا و چند برابری در مقایسه با نوع پلاستیکی دارند .

2 . چسبندگی و نفوذ ناپذیری : از معایب اسپیسر های پلاستیکی اختلاف در جنس اسپیسر ( پلاستیک )و بتن می باشد . این امر موجب عدم چسبندگی کافی در مرز اسپیسر و بتن شده و لذا رطوبت و یون های مخرب از مرز مذکور به داخل بتن راه می یابد این امر با افزایش سطح نمایان اسپیسر ( مرز بین اسپیسر و بتن ) تشدید می شود .

3 . نا سازگاری های حرارتی یا اختلاف در ضمیر انبساطی : اسپیسر های پلاستیکی ضریب انبساطی بسیار بالایی نسبت به بتن دارند بنابراین با هر دمایی پتانسیل پیدایش ترک های ریز در بتن یا پلاستیک افزایش می یابد و این امر نه تنها کاهش دوام بتن بلکه نفوذ عوامل خورنده شیمیایی را به دنبال دارد .

4 . پرتی و ضایعات بسیار نا چیز : مقاومت فشاری بسیار بالای  اسپیسر بتن موجب گردیده حتی در بد ترین شرایط نگهداری و در برابر نور مستقیم خورشید نیز از کیفیت این اسپیسر نکاهد و این در حالی است که شرایط نگهداری در حفظ مقاومت و کارایی نوع پلاستیکی بسیار مهم است .

5 . قابلیت تولید در تمام اندازه ها از 25 میلی متر تا 100 میلی متر ( سبک ، متوسط ، سنگین ) و با کاربرد های متفاوت در فندانسیون تیر ، دال ، دیوار ، عرشه و … .

6 . کاهش هزینه نگهداری ، بازسازی ، ترمیم سازه ها با توجه به نفوذ ناپذیری این محصول .

  1. قابل استفاده در کلیه ساخت و ساز ها به خصوص سازه هایی با حجم بتن ریزی بالا همچون تونل ، سد ، پل ها و … و نیز پروژه های مجاور محیط های مرطوب و خورنده شیمیایی .

اسپیسر های پلاستیکی انواع مختلفی دارند :

1 . کلمپ فیکس برای کارای سبک و سریع .

2 . ماکسی فیکس با قابلیت تحمل بار برای سازه های متوسط و سنگین .

3 . اسپیسر بتن سنگین جهت کار های پیچیده و سنگین و برای میلگرد های با قطر زیاد .

4 . دوبل برای شبکه های دو مش مورد استفاده قرار می گیرد .

5 . سایو چیر با دارا بودن گیره محکم و مناسب برای سقف و کف های با وزن متوسط مورد استفاده قرار می گیرد .

6 . اسپیسر فوق سنگین برای کار های سنگین طراحی شده و برای آرماتور هایی با بار استاتیک زیاد مناسب است .

  1. یو چیر برای سقف ها و نظایر آن مورد استفاده قرار می گیرد .

8 . اسپیسر بتن چرخی دارای مصرف بسیار زیاد بوده و در دیوار ها ، ستون ها و بتن ریزی های عمودی مورد استفاده قرار می گیرد .

9 . کیج بار در پایه پل ها ، سازه های دریای و انواع شمع بندی ها متداول بوده و در اجرای سازه دقت بیشتری به همراه دارد .

تلفن کارخانه
تلفن همراه 1
تلفن همراه 2
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟