ارسال سریع بار به تمام نقاط کشور
ارسال سریع بار به تمام نقاط کشور

قالب بندی ستون

به طور کلی قالب های ستون از دو جزء اصلی تشکیل می یابند

  1.  جدار قالب ( پانل های فلزی )
  2. کلاف یا قید ( لوله ای یا ناودانی )

 

عملکرد جدار قالب ستون ها همانند جدار قالب دیوارها می باشد و برای عمود نگه داشتن سطوح ستون نسبت به یکدیگر از قیدها استفاده می گردد. قیدها تکیه گاه جدار قالب می باشد و پایداری داخلی قالب بندی ستون ها توسط آن تامین می شود.

قیدها بر دو گونه است :

قیدهای لوله ای و قیدهای ناودانی که دقیقا به صورت گونیا ساخته شده اند. قیدهای لوله ای با گیره متوسط به بدنه قالب بتن بسته می شوند . برای ستون های بزرگتر از ۶۰×۶۰ سانتی متر از قید ناودانی به همراه گیره بلند استفاده می شود.

برای جلوگیری از پیچش ستون ها پیشنهاد می شود که کنج ها و قالب مدولار مورد استفاده در ستون، از یک ارتفاع نباشند . به عنوان مثال اگر از کنج های ۱۵۰ سانتی متری استفاده می کنید، باید سایز پانل ها ۱۰۰ و ۲۰۰ سانتی متری باشد.

برای دقیق تر اجرا کردن ستون ها بهتر است از جک های شاقول کننده استفاده کنید. در ستون های چهارگوش، اشکل، هشت ضلعی یا صلیبی از ترکیب پانل های فلزی مدولار ، کنجهای بیرونی و داخلی و نبشی پانچ شده به راحتی می توان عملیات قالب بندی و اجرایی بتن ریزی را انجام داد .

soton

 

با استفاده از قالب فلزی بتن و کنج های بیرونی می توان انواع ستون ها نظیر قالب ستون گرد و مربعی و مستطیلی و چند ضعلی را قالب ¬بندی نمود. قالب بندی ستون ها به دلیل سطح مقطع کوچکتر و سرعت نسبتا بالای بتن ریزی نسبت به دیوار ها در معرض فشار جانبی بیشتری هستند . به دلیل محدودیت فضایی که در آن بتن ریزی انجام می شود ستون های بلند اغلب در قسمت میانی یا در فواصل معین دارای دریچه های تزریق بتن هستند که امکان بتن ریزی و متراکم ساختن (عبور شلنگ ویبره)را آسان تر می کنند . استفاده از پانل های دریچه دار برای اینکار بسیار مناسب و راحت می باشد .
در ستون های چهارگوش ، L شکل ، هشت ضلعی یا صلیبی از ترکیب پانل های فلزی مدولار ، کنجهای بیرونی و داخلی و نبشی پانچ شده به راحتی می توان عملیات قالب بندی و اجرایی بتن ریزی را انجام داد .

Untitled-7

به طور کلی قالب های ستون از دو جزء اصلی تشکیل می یابند:

  1. جدار قالب ( پانل های فلزی )
  2. کلاف یا قید ( لوله ای یا ناودانی )

عملکرد جدار قالب ستون ها همانند جدار قالب دیوارها می باشد و برای عمود نگه داشتن سطوح ستون نسبت به یکدیگر از قیدها استفاده می گردد. قیدها تکیه گاه جدار قالب می باشد و پایداری داخلی قالب بندی ستون ها توسط آن تامین می شود.

Untitled-8

قیدها بر دو گونه است: قیدهای لوله ای و قیدهای ناودانی که دقیقا به صورت گونیا ساخته شده اند. قیدهای لوله ای با گیره متوسط به بدنه قالب بتن بسته می شوند. برای ستون های بزرگتر از 60×60 سانتی متر از قید ناودانی به همراه گیره بلند استفاده می شود.

برای جلوگیری از پیچش ستون ها پیشنهاد می شود که کنج ها و قالب مدولار مورد استفاده در ستون، از یک ارتفاع نباشند.

به عنوان مثال اگر از کنج های 150 سانتی متری استفاده می کنید، باید سایز پانل ها 100 و 200 سانتی متری باشد. برای دقیق تر اجرا کردن ستون ها بهتر است از جک های شاقول کننده استفاده کنید.

 

Untitled-6

معمولا عملیات قالب بندی ستون پس از مرحله آرماتور بندی انجام می گردد . در ستون های مقطع مربع یا مستطیل مونتاژ قالب به صورت درجا با استفاده از پانل های فلزی انجام می گردد و می توان با در دسترس بودن جرثقیل به صورت مونتاژ شده ( دو قطعه L شکل ) به محل ستون منتقل و مونتاژ کرد
یکی از نتایج قالب بندی ستون وجود « تابیدگی » در آن است . با تغییر سمت قیدها به صورت یک در میان و یا اعمال کشش بر گیره ها در جهت های خلاف هم می توان تا حدود زیادی بر این عیب غلبه کرد .

ضمنا” چیدمان ارتفاعی پانل های فلزی با کنجهای بیرونی قالب می باید متفاوت باشد . ارتفاع پانل کمتر تا بیشتر از ارتفاع کنج باشد . معمولا” ارتفاع پانل ها 1 یا 2 متر و ارتفاع کنجهای بیرونی 5/1 متر می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =

تلفن کارخانه
تلفن همراه 1
تلفن همراه 2
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟