ارسال سریع بار به تمام نقاط کشور
ارسال سریع بار به تمام نقاط کشور

قالب های گرد

جهت اجرای ستون های گرد در سازه بتن که غالبا در پایه پل ها و برخی ساختمانها همچون پارکینگ های طبقاتی و غیره انجام می شود، قالب گرد استفاده می شود.

 

این قالب ها به صورت دو تکه طراحی و تولید می گردند و عمل اتصال معمولا توسط پین و گوه و یا کلمپس مورد استفاده در اتصال قالب بتن انجام می گردد.
ضخامت ورق رویه قالب های گرد، ۳ میلیمتر و پشت بند های قالب از تسمه ۶۰*۸ میلیمتر به صورت نورد شده می باشد .

 

قالبهای منهول هم که عموما در پروژه های آب و فاضلاب کاربرد دارد مشخصاتی نظیر قالب گرد را داراست، منتهی بدلیل دو جداره بودن قالب منهول جهت سهولت در دمونتاژ قالب و خارج کردن از بتن ، بصورت سه تیکه ( دو بخش معمولی و یک تیکه بنام بچه قالب ) ساخته می شود و چنانچه قالبهای مذکور به منظور لوله بتنی (که قابلیت اتصال به همدیگر را | داشته باشند ) سفارش داده شود می بایست که در ابتدا و انتهای قالب رینگ تعبیه شود که بدلیل داشتن فاق و زبانه حالت نر و مادگی ایجاد کرده و اتصال لوله های سیمان به همدیگر را مقدور می سازد.

 

 

در کارخانه ساخت قالب فلزی بتن می توان قالب فلزی بتن در طرح ها ی مختلف نسبت به نیاز پروژه درست کرد در سیستم قالب بندی ستون گرد به جای استفاده از سیستم های معمول مربع و مستطیلی برای  قالب ستون از قالب های گرد استفاده کرد که از مزایای آن می توان به راحتی و سرعت اجرا و زیبایی کار اشاره کرد . ستونها با مقاطع گرد معمولا در پل سازی و ساختمان های غیر متعارف با ارتفاع بلند ( بیش از 5 متر) کاربرد دارند . سطح نمایان بتن ( اکسپوز ) اهمیت به سزایی در اینگونه سازه ها دارد و معمولا با استفاده از ورق های فولادی می توان قالب های ستون گرد با سطح بسیار خوب و استقامت بالا تولید نمود قالب گرد از دو پانل تشکیل شده که در کنار هم قرار می گیرند و توسط پین و گوه یا بست قورباغه ای متصل و جفت می شوند .برای قالب بندی ستون گرد با قطرهای کوچکتر از 2 متر استفاده از قالب بتن مدولار کمانی امکان پذیر نیست و اگر انجام پذیرد با کیفیت پایینی مواجه خواهیم بود. به همین دلیل قالب ستون گرد به صورت خاص ساخته می شود.

Untitled-9

معمولا مقاطع ستون های گرد بتنی از دو قسمت 180 درجه تشکیل می گردد و اجزای قالب مدولار ستون گرد توسط کلمس فولادی نشکن به یکدیگر متصل می گردند. این کلمس ها بسیار مقاوم می باشند و توسط ضربه چکش در محل خود قرار می گیرند.

 

در طراحی و ساخت این نوع قالب فلزی موارد زیر را باید در نظر گرفت:

 

  • تعداد دفعات تکرار و استفاده از قالب
  • ارتفاع بتن ریزی در هر مرحله
  • امکانات موجود در سایت از قبیل جرثقیل و …
  • ارتفاع ستون بتنی و پیش بینی تجهیزات جانبی
  • در صورت وجود سرستون ، مشخصات هندسی آن

 

در ستون های گرد با قطر کمتر از 1 متر الزامی در استفاده از کلاف فولادی نمی باشد اما برای اقطار بزرگتر از 1 متر به منظور جلوگیری از تابیدگی و تغییر شکل مقطع از کلاف می بایست استفاده کرد . معمولا کلاف ها به مقطع جوش می گردد و بهترین محل برای نصب قلاب جرثقیل و همچنین تجهیزات جانبی به روی آن می باشد .

 

قسمت فوقانی ستون ها ( سرستون ها ) گاهی اوقات جدا از بدنه ستون ها ساخته می شوند تا از ساخت مجدد قالب جهت تطابق با اندازه های مختلف تیرها اجتناب شود .

 

قالب بندی سرستون های قارچی در ساخت دال های بتنی تخت معمولا همزمان با قالب بندی دال انجام می گیرد یعنی به عنوان جزیی از دال قالب بندی می شود .

 

ستون های گرد در سایزهای مختلف

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + پنج =

تلفن کارخانه
تلفن همراه 1
تلفن همراه 2
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟